Pandemie nemoci COVID-19 a související epidemiologická opatření přinesla pro mnohé organizace dosud nepoznanou výzvu - zákaz návštěv a omezení přítomnosti blízkých osob i u velmi těžce nemocných a umírajících. I přes výjimku v zákazu, kterou paliativní pacienti oficiálně měli, se v řadě zařízení potýkali s obavami a někdy neochotou personálu a také sami příbuzní zvažovali zda na návštěvy chodit z důvodu obav o své vlastní zdraví. V mnoha zemích proto došlo k razantnímu nárůstu využívání online aplikací pro usnadnění komunikace na dálku.
Součástí realizace projektu bylo také vytvoření doporučených postupů pro realizaci náročných rozhovorů online, jako sdělování špatných zpráv o zhoršení zdravotního stavu, nejisté prognóze, ukončení léčby a podobně.
Hospic Dobrého Pastýře, Čerčany
Hospic sv. Štěpána, Litoměřice
Hospic sv. Anežky České, Červený Kostelec
Hospic Štrasburk, Praha
Domov Sue Ryder, Praha
Podpůrný a paliativní tým, FN Královské Vinohrady, Praha
Centrum sociální a ošetřovatelské pomoci, Praha 10 (3 domovy pro seniory)
Každá ze zapojených organizací dostala následující vybavení:
2 - 4 tablety Samsung Galaxy Tab A 2019 10.1 LTE
Skládací stolek pro notebook/tablet
Držák pro tablet, umožňující přichycení k posteli
Desinfekce Isopropanol, 99,9 % IPA
Vytištěná doporučení k zajištění komunikace umírajících pacientů v karanténě s jejich blízkými
Výše uvedené vybavení bylo zakoupeno díky velkorysé podpoře dárců, kteří chtějí zůstat v anonymitě. Díky laskavé podpoře společnosti T-Mobile Czech Republic měly organizace možnost využít zdarma na dva měsíce mobilní datové SIM karty.
V září 2020 proběhl sběr zpětné vazby, kdy jsme se organizací ptali na jejich zkušenosti, překážky, které museli řešit, a jejich plán ohledně využití videokomunikace do budoucna. Výsledky byly podrobně představeny na webináři a ve zprávě, která je ke stažení na odkazu níže.
Kazuistika
„Pan D. (r. 1959 s diagnózou generalizovaný tumor močového měchýře) byl táta dvou dcer. Měl vše pečlivě naplánováno, aby holky ničím nezatěžoval. Po domluvení přijetí do hospice měl zařízeno i vyklizení bytu, aby s tím dcery neměly starost. Pro případ úmrtí měl dohodnutou pohřební službu. Jedna dcera žila poblíž, druhá v zahraničí. S dcerou v zahraničí nebyl možný kontakt jinak, než přes Skype z CPP tabletu. Pro pána bylo důležité, že si mohl řídit, aby rozhovor byl ve chvíli, kdy je mu dobře, nedává najevo slabost... V posledním dnu jeho života, kdy už pacient nebyl probuditelný se přijela rozloučit první dcera a pak volala i ta ze zahraničí, zda by tatínka mohla vidět a tak sestřičky donesly tablet na pokoj a dcera na něj promluvila a on otevřel oči a usmál se. Ta chvíle byla velmi silná!“
K problematice právních aspektů týkajících se komunikace mezi pacienty a lékaři na dálku jsme nechali vypracovat analýzu, kterou naleznete v dokumentech ke stažení.