OSVĚTOVÝ PROGRAM

Preventivní prohlídka života

Osvětová kampaň Centra paliativní péče ve spolupráci a za podpory Nadace Benetheo.

Žiju tak, abych jednou zemřel spokojený? Taková otázka je podle paliatrů, kteří denně pracují s lidmi na konci života, dobrou prevencí proti výčitkám a lítosti. „Češi tak málo mluví o smrti, až jim to komplikuje život,” shrnul vedoucí osvětového programu Preventivní prohlídka života Honza Dolínek. Centrum paliativní péče ve spolupráci s výzkumnou agenturou STEM/MARK zrealizovalo před koncem roku 2023 průzkum veřejného mínění zaměřený na témata týkající se konce života a paliativní péči.

82 % respondentů v něm uvedlo, že se dnes o konci života nemluví dostatečně. Pouhých 30 % lidí ví, co je paliativní péče. Preventivní prohlídka života je osvětový program, který vedle zvýšení povědomí o paliativní péči vede lidi k tomu, aby prožili opravdu naplněný život, za kterým se v jeho závěru budou ohlížet s radostí. Kdykoliv potřebujete, můžete navštívit www.prohlidkazivota.cz a prohlídnout si svůj život. Připravili jsme pro vás pár zdánlivě jednoduchých otázek, díky kterým se můžete ujistit, že žijete tak, abyste jednou v závěru života ničeho nelitovali. A nebo vám dají jedinečnou příležitost změnit věci, se kterými nyní spokojení nejste.

V mnoha ohledech náš průzkum potvrdil dlouholeté poznatky z praxe. Zkušenost lidí s umíráním je velmi důležitým faktorem, který formuje jejich životní hodnoty. Jde ale o téma, které je pro mnohé složité otevřít a se svými blízkými jej řeší příliš pozdě. Tím spíš, že k tomu často nedostanou impuls ani od svého lékaře,”
zakladatel Centra paliativní péče a člen paliativního týmu Fakultní Thomayerovy nemocnice Martin Loučka

Kampaň Preventivní prohlídka života zasáhla v září 2024 přes 1,5 milionu lidí. 53 % z nich ovlivnila v jejich každodenním životě. Až 750 000 Čechů a Češek přiměla kampaň ke změně v jejich každodenním chování či přemýšlení. Vychází to z výzkumné zprávy analytického ústavu STEM, který horkou fázi osvětového programu o paliativní péči hodnotil. 77 % dotázaných si myslí, že kampaň přinesla téma, kterému bychom se jako společnost měli věnovat.

Kromě Centra paliativní péče společně s Nadací Benetheo a mediálních partnerů kampaně, kterými byly Česká televize, Seznam.cz, CNC a Aerofilms, se na šíření Prohlídky podílela celá řada firem (např. Česká spořitelna, Liftago, Nadace Komerční banky nebo celorepubliková podnikatelská síť Business for Breakfast) a neziskových (nejen pacientských nebo paliativních) organizací (např. Fuck Cancer, Ježíškova vnoučata, Plaforma pro včasnou péči nebo Socionaut). K dispozici jsou stále ‘Poukazy na vyšetření’ s pozváním na prohlídku života, které vznikly za podpory Všeobecné zdravotní pojišťovny, která pozvala nejen své zaměstnance, ale i klienty na všech svých pobočkách. Pozvání na Prohlídku rovněž dostali diváci na besedách spojených s premiérou filmu Rok vdovy v říjnu 2024.

O projektu
Název
Preventivní prohlídka života
Realizace
2024 - x
Partneři
Nadace Benetheo, Všeobecná zdravotní pojišťovna
Záštity
Ministerstvo zdravotnictví ČR, Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Fórum mobilních hospiců, Česká společnost paliativní medicíny

Pokud hledáte partnera, odborného garanta či konzultanta pro projekt v oblasti paliativní péče, neváhejte se ozvat.

Ostatní projekty