aktualita

Preventivní prohlídka života zasáhla 1,5 milionu lidí. 53 % z nich ovlivnila v jejich každodenním životě

11. 11. 2024
Až 750 000 Čechů a Češek přiměla kampaň Preventivní prohlídka života ke změně v jejich každodenním chování či přemýšlení. Vychází to z výzkumné zprávy analytického ústavu STEM, který horkou fázi osvětového programu o paliativní péči hodnotil. 77 % dotázaných si myslí, že kampaň přináší téma, kterému bychom se jako společnost měli věnovat.

“Toto preventivní samovyšetření vás může zachránit před životem, kterého byste na konci litovali. Stačí se na minutku zastavit a prohlédnout se,” říká ve spotu kampaně Preventivní prohlídka života psycholog Martin Loučka. Statisíce Čechů a Češek si zjevně vzala jeho slova k srdci. 

Podle průzkumu ústavu STEM spot nebo jiný výstup letošní nové podzimní kampaně zachytilo 17 % dospělé populace, což je až 1,5 milionu lidí. 73  % z nich uvedlo, že je kampaň přiměla k zamyšlení nad jejich životem. 53 % dokonce potvrdilo dlouhodobý vliv kampaně, na otázku „Projevilo se u Vás setkání s touto kampaní nějak v tom, jak se chováte nebo jak přemýšlíte ve svém každodenním životě?“ odpovědělo, že určitě nebo spíše ano. 

Zamyslet se nad tím, jak jsme spokojeni s vlastním životem, je přitom zásadním tématem v oblasti paliativní péče. Odborníci, kteří pracují s lidmi na konci života, jsou přesvědčeni, že vědomí vlastní konečnosti nás motivuje žít lépe - a pocit dobře prožitého života naopak usnadňuje naše odcházení.

Prohlídka, která léčí

Kampaň Preventivní prohlídka života kromě položení základní otázky - ‘Žiju tak, aby jednou nebylo čeho litovat?’, nabízí i jednoduchý nástroj, jak svou aktuální spokojenost prověřit. Na webových stránkách www.prohlidkazivota.cz najdou návštěvníci sérii 10 otázek, které jim pomohou se nad svým životem zamyslet. 

“Těší nás, že pozvání na prohlídku života již přijalo 24 000 lidí. Desetina z nich na sebe nechala kontakt, abychom je mohli za 6 měsíců znovu pozvat ‘na kontrolu’. Ze zpětné vazby navíc víme, že k zastavení a zamyšlení nad životem jich naše kampaň přivedla násobně víc. Prohlídka života totiž může spolehlivě proběhnout při ranním čekání na autobus, stejně jako během večerního dialogu s partnerem u šálku čaje. Platí pro ni totéž, co pro jakoukoli jinou prevenci - důležité je odhodlat se, zbytečně neodkládat a pokud možno pravidelně opakovat. Navíc v tomto případě, narozdíl od vyšetření zubů nebo znamének, má už samotná prohlídka potenciál udělat náš příští den lepším,” komentuje výzkumnou zprávu zprávu vedoucí osvětového programu Honza Dolínek.

Kampaň přináší důležité téma, myslí si 77 % lidí

Sdělení kampaně považuje za důležité téma výrazná většina lidí. 77 % respondentů uvedlo, že “je důležité a zaslouží si, abychom mu jako společnost věnovali pozornost.“ Koresponduje to 

s daty našeho průzkumu ze září 2023, kdy 82 % lidí odpovědělo, že o tématu konci života se příliš nemluví, 75 % dodalo, že mezi blízkými se často otevírá až tehdy, kdy už je příliš pozdě. 

“Zatímco smrt jako taková v naší společnosti tabu není - vidíme ji na titulních stránkách a informačních serverech v mnoha obměnách každý den - téma konce života v souvislosti s námi a našimi nejbližšími je daleko větší oříšek,” říká Martin Loučka, zakladatel Centra paliativní péče, psycholog paliativního týmu Thomayerovy nemocnice a muž, který v bílém plášti promlouvá ze spotu kampaně. “Moje zkušenost je taková, že představy o smrti, umírání, o tom, jak by to někdy na konci života chtěl, má téměř každý. Pokud to téma dokážeme ve vhodném momentu otevřít a s někým sdílet, většinou to dotyčný přijímá s úlevou a vděčností. Konec života je naší společnou jistotou, je škoda naše přání a myšlenky o něm nevyslovit těm, na kterých nám záleží,” dodává Loučka. 

Kampaň v číslech

  • 9 % lidí zaznamenalo TV spot, 7 % shodně venkovní reklamu a sociální sítě. 
  • 43 % dokázalo alespoň zhruba svými slovy vystihnout sdělení kampaně. Lépe sdělení zachytili lidé mladší (57 %) a s vyšším vzděláním ( 66 %).
  • 3 ze 4 lidí odpověděli kladně na otázku „Řekl(a) byste, že Vás tato kampaň přivedl(a) k zamyšlení nad vlastními životními hodnotami?“ 53 % potom i na otázku „Projevilo se Vás setkání s touto kampaní nějak v tom, jak se chováte nebo jak přemýšlíte ve svém každodenním životě?“ 
  • 77 % všech dotázaných uvedlo, že kampaň přináší téma, kterému bychom se jako společnost měli věnovat. Pouze 9 % si to nemyslí (zbylých 15 % to nedokáže posoudit).
  • 77 % lidí si myslí, že materiály kampaně jsou vhodné jako nástroj k zamyšlení nad svým životem. 81 % lidí, kteří mají zkušenost s péčí o těžce nemocného, považuje kampaň za vhodnou formu osvěty o paliativní péči.